Mnichovo Hradiště a Klášter Hradiště nad Jizerou propojí lávka přes Jizeru a cyklostezka

Vizualizace lávky přes Jizeru u Černé silnice. Zdroj: město Mnichovo Hradiště
Historie přemostění Jizery v místě současné stavby. Zdroj: město Mnichovo Hradiště

Příští týden bude poklepáním na základní kámen zahájena výstavba lávky přes řeku Jizeru, společný projekt města Mnichova Hradiště a obce Klášter Hradiště nad Jizerou. Nová lávka pro pěší a cyklisty výrazně přispěje k lepšímu propojení sousedních sídel, které odděluje koryto řeky Jizery. Vyroste na místě, kde přemostění existovalo od 2. poloviny 19. století až do 90. let 20. století.

Cyklisté a pěší, kteří cestují mezi Hradištěm a Klášterem, nemají mnoho možností, kde řeku Jizeru suchou nohou překonat. Jsou odkázáni na silniční mosty – jeden v mnichovohradišťské Klášterské ulici, druhý na silnici č. II/268, která je frekventovaným hlavním tahem na Mimoň a na Kněžmost. Obě samosprávy se proto rozhodly přispět k prostupnosti zdejší krajiny a obnovit historické spojení. V roce 2018 podepsali starostové obou obcí Ondřej Lochman a Jiří Navrátil memorandum o spolupráci, které otevřelo cestu přípravám stavby. Starostové se tehdy domluvili na tom, že se obě samosprávy o náklady podělí rovným dílem.

Ještě v roce 2018 proběhly průzkumné práce a vznikla studie proveditelnosti lávky, kterou realizovala projektová kancelář VANER s.r.o. O rok později firma Link projekt s.r.o. vypracovala projektovou dokumentaci a v roce 2020 získal projekt stavební povolení. V roce 2021 byl vybrán zhotovitel stavby, kterým je lovosická stavební firma Raeder & Falge s.r.o.

Lávka bude na levém břehu řeky, tedy na straně Mnichova Hradiště, navazovat na Černou silnici u areálu společnosti Kofola, na druhé straně bude pokračovat mezi poli asi 320 metrů dlouhou cyklostezkou, která lávku propojí se stávající asfaltovou komunikací. Přestože se jedná o lávku, rozměry stavby jsou úctyhodné. Délka přemostění činí 43,9 metru, celková délka mostu je 51,9 metru. Stavba je 3,8 metru široká, volná šířka pro pohyb na mostě činí rovné 3 metry. V budoucnu by se lávka měla stát součástí připravované cyklostezky Greenway Jizera v úseku z Bakova nad Jizerou do Svijan.

Projekt je financován zejména ze Státního fondu dopravní infrastruktury (10,2 milionu korun). Dále získal podporu Středočeského kraje (1,8 milionu korun) a Nadačního fondu ŠKODA AUTO (500 tisíc korun).

Dodavatel si staveniště převzal již na začátku ledna, na obou březích odstranil část vegetace, provedl geodetické zaměření, zahájil bourání mostní opěry na straně u Kofoly, která je pozůstatkem odstraněného mostu, a po poklepání na základní kámen zahájí výstavbu opěr nových. Stavba by měla být dokončena letos v říjnu.

Historie přemostění Jizery v místě současné stavby. Zdroj: město Mnichovo Hradiště
Historie přemostění Jizery v místě současné stavby. Zdroj: město Mnichovo Hradiště

Odběr novinek o Mnichovohradišťsku

Přihlaste se k odběru informací e-mailem, aby vám už žádná z novinek na Mnichovohradišťsku neunikla!

Go to top